jueves, 11 de octubre de 2012

En Fantastisk Bok


Jag tror att alla känner radio programmet ”språket”, ett radio program som ju fokuseras på det svenska språket. Det är verkligen ett bra och spännande program, men till oss som inte kan så mycket svenska kan det vara ibland lite svårt att hålla med.  Speciellt när programmets ämne fokuseras på grammatik eller svåra ord. Fast igår åkte jag till Komvuxs biblioteket och efter några minuter där hittade jag en bok som heter ”Språket” samt som programmet. Då jag var lockat direkt mot boken, under titeln fanns små ord ”Frågor till programmets Språkets”. Därför bokens titel. Den är en fantastik bok som förklarar många svåra frågor om det svenska språket, till exempel skillnad mellan ”Kompis” och ”Vän” eller om hur vi använder ”Han/Honom” eller ”Hon/Henne”.   Den också förklarar dessa situationer när man inte använder språket på ett rätt sätt men det är så vanligt att alla använder felaktiga reglar till vardagsspråket.
Jag kan rekommendera denna bok till alla som studerar svenska oavsett vilken språk nivå man har.

Bok information:
            Titel: Språket
            Författare: Lars-Gunnar Andersson, Anna Lena Ringarp.
            Förslag: Norstedts
ISBN: 978-91-1-302533-9

No hay comentarios:

Publicar un comentario