sábado, 13 de octubre de 2012

Fredpriset 2012 De måste skojar.


Idag känner jag mig lurad en gång till av Nobels fredpris, de har tilldelat ut priset till Den Europeiska Unionen. Jag känner mig nästan att skratta fast det är inte roligt alls, de skulle skämmas, hur kunde de vågar till detta? . Några har redan sagt att man inte kan ta fredpriset som ett allvarligt pris. Jag kan inte vara överens om detta men min åskigt är att man inte kan lita på fredpriset varje gång, speciellt på sistone. Två år sedan har de tilldelat priset ut till USAs presidenten Barack Obama, bara för att han blev president, han har inte gjord någonting annat för att förtjäna priset. Fast han fick det ändå. I en andra tillfälle hade de tilldelat priset ut till FNs ledare Kofi Annan, på en tid när FN hade svårighet därför att invasion mot Afghanistan. Det verkar att fredpriset finn där för att hjälpa alla mäktiga institutioner och personligheter. Och om allt går bra med dem mäktiga kan de tänka sig att tilldela ett riktigt fredpris.  Tyvärr det hänt inte den här gången.  Den Europeiska Unionen behövde hjälp, då fredpris är tilldelas till den. Nu är fredpriset är bara ett skämt, och därför skulle fredpris ansvarig avgå. Kanske nästa ansvarig kan utföra bättre.
Vi har ett år för att lunga ner och vänta för överraskning eller besvikelse.

No hay comentarios:

Publicar un comentario